W Radomiu, Siedlcach, Ostrołęce, Ciechanowie i Płocku nie powstaną Centra Integracji Cudzoziemców – informuje Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
Zgodnie z najnowszą koncepcją, zaakceptowaną przez zarząd województwa oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, usługi informacyjne i doradcze będą prowadzone w Warszawie. To tu w ramach MCPS istnieje już biuro, z którego usług obcokrajowcy mogą skorzystać zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
– Nasze zadania w tej kwestii nie zmieniają się – nadal będziemy integrować społecznie, zapewniać informację niezbędną do tego, by obcokrajowcy mogli się odnaleźć w polskich realiach. Wciąż w planach jest edukacja i informacja międzykulturowa dla kadr pomocy społecznej czy pracowników oświaty. Zmienia się nieco sposób działania – będzie można z tego skorzystać stacjonarnie w Warszawie oraz zdalnie z innych części Mazowsza – wyjaśnia dyrektor MCPS, Aleksander Kornatowski.
Projekt finansowany ze środków europejskich prowadzony będzie przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w partnerstwie z wybranym wcześniej konsorcjum organizacji pozarządowych. MCPS jako lider projektu nadal będzie odpowiedzialny m.in. za rejestrację uczestników, diagnozę potrzeb, koordynację nauki języka polskiego.
Pracownicy biura będą udzielać niezbędnych informacji – zwłaszcza dotyczących porządku administracyjnego w naszym kraju i dostępu do usług publicznych. W ramach działań prowadzone będą również kursy języka polskiego na poziomie A1/A2 oraz B1/B2, a także kursy języka polskiego branżowego.
Organizacje pozarządowe – jako partnerzy projektu – będą m.in. prowadzić kursy adaptacyjno-orientacyjne, które przybliżą obcokrajowcom historię Polski i nasze tradycje oraz zwyczaje. Wprowadzą też w realia polskiej administracji, gospodarki oraz społeczeństwa. W ramach ich zadań planowane jest zwiększenie zakresu specjalistycznego wsparcia świadczonego w siedzibach organizacji.
Wsparciem objęci będą także pracownicy mazowieckich placówek oświatowych czy pomocy społecznej, by łatwiej im się pracowało w środowisku wielokulturowym. Otrzymają wiedzę z obszaru edukacji międzykulturowej oraz narzędzia do pracy z dziećmi z innych kultur, do rozmów z rodzicami, do zrozumienia pewnych nawyków społeczno-kulturowych, które mogą stanowić barierę w integracji.