Trzeci odcinek trasy N-S wraz z rondem Krystyny Zapały oddany do użytku! Można już korzystać z pełnej funkcjonalności nowej drogi od Śródmieścia do Gołębiowa. – To historyczna chwila, bo pierwsze plany budowy tej trasy powstały w latach 70. XX wieku. Już wtedy mieszkańcy tej części miasta opowiadali sobie, że za blokami będzie biegła nowa droga. To też dla mnie ważne wydarzenie, bo o trasie N-S mówiłem w kampanii wyborczej już w 2014 roku. Dziś oddając trzeci etap domykamy wschodni ring drogowy Radomia. To przede wszystkim bezpieczeństwo, komfort i szansa na rozwój naszych stref przemysłowych, które zamierzamy rozwijać. Nie możemy też zapominać o bieżącym użytkowaniu i komforcie dla mieszkańców osiedla Nad Potokiem czy osiedla Gołębiów – mówił, podczas otwarcia trasy, prezydent Radosław Witkowski.
Nowa, blisko 2,5-kilometrowa droga zapewnia wygodne połączenie pomiędzy centrum miasta a osiedlem Nad Potokiem i Gołębiowem I. Odciąży centrum miasta i osiedla mieszkaniowe, skróci czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu.
– Ten odcinek został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o mieszkańcach wszystkich blokowisk, które znajdują się w tej części naszego miasta. Trzeci odcinek trasy NS, to nie tylko jezdnia, asfalt, ale również infrastruktura okołodrogowa, czyli ciągi pieszo-rowerowe i chodniki. Można też bezpiecznie i komfortowo dostać się do przystanków PKP – Radom Gołębiów i Radom Wschodni. Ta inwestycja została przede wszystkim zaplanowana po to, żeby z jednej strony usprawnić ruch na odcinku północ-południe, ale również odciążyć centrum naszego miasta. Nowa trasa była przejezdna i częściowo oddany do użytku dla kierowców od kilku tygodni. Dzisiaj droga, którą dajemy kierowcom ma już pełną funkcjonalność – powiedziała wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.
Odcinek trasy N-S, który powstał w trzecim etapie, to droga, która w trzech miejscach umożliwia zjazd na osiedle Nad Potokiem: ulicą Szklaną i dwoma łącznikami z ulicą Olsztyńską. Z kolei w dwóch miejscach można zjechać na Gołębiów – w obu przypadkach do ulicy Andersa. Trasa ma też połączenie z ulicą Struga w pobliżu wiaduktu nad torami kolejowymi. Wzdłuż całej trasy wybudowano chodniki i ścieżkę rowerową, co poprawiło bezpieczeństwo i komfort pieszych oraz rowerzystów.
Wartość całego projektu to 89 mln 409 tys. zł. Inwestycja została dofinansowana z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza kwotą 20 mln 677 tys. zł. – Nieskromnie powiem, że będąc jeszcze zastępcą prezydenta byłem świadkiem planowania tej inwestycji i wtedy oczywiście towarzyszyły temu pewnego rodzaju obawy, było mnóstwo niepewności i szacowania, ile ta inwestycja będzie kosztowała. Dziś bardzo serdecznie gratuluję zakończenia kolejnego etapu budowy. To z pewnością ułatwi komunikację wszystkim, również osobom przyjeżdżającym do Radomia, bo tuż obok powstało centrum przesiadkowe. Widać ogrom inwestycji. To zmienia też postrzeganie Radomia jako miasta z nowoczesną infrastrukturą drogową. Cieszę się, że mogliśmy jako zarząd województwa wesprzeć tę inwestycję – mówił wicemarszałek Województwa Mazowieckiego Rafał Rajkowski.
To jednak nie koniec budowy trasy N-S. Obecnie droga kończy się przed ulicą Gołębiowską, ale będzie przedłużona pod wiaduktem na Żółkiewskiego do ulicy Energetyków. Wczoraj została podpisana umowa na realizację tego etapu. Wykonawcą także będzie firma Strabag, której oferta opiewała na 15 mln 687 tys. zł. Na realizację tego zadania miasto ma przyznane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 14,2 mln zł.
– Trasa NS to symbol współczesnego miasta, które rozwija się mądrze i z myślą o mieszkańcach. To w mojej ocenie nie tylko inwestycja drogowa, ale element większej układanki, która sprawia, że miasto jest bezpieczne, przyjazne i dobrze skomunikowane. To m.in. dzięki dobrej współpracy rządu z samorządem, dobrym relacjom pomiędzy wojewodą mazowieckim, a panem prezydentem Radosławem Witkowskim, za co serdecznie dziękuję, bo przecież na to umawialiśmy się podczas kampanii samorządowej półtora roku temu – mówił wicewojewoda Patryk Fajdek.
Ostatni, ponadkilometrowy odcinek trasy N-S pozwoli na ominięcie przez samochody ruchliwej ulicy Zbrowskiego, biegnącej przez duże blokowiska: Nad Potokiem oraz Gołębiów I i II. Zakres zadania obejmuje między innymi budowę jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych i poboczy, a także kanalizacji deszczowej, wodociągu, gazociągu i oświetlenia ulicznego. Nad ulicą Gołębiowską powstanie wiadukt.
Wykonawca będzie miał 15 miesięcy na realizację inwestycji, liczonych od momentu podpisania umowy, z wyłączeniem okresu zimowego.
Szczegółowe informacje na temat zmian organizacji ruchu i korekt tras autobusów komunikacji miejskiej są dostępne na stronie: https://www.mzdik.pl/.
Zapraszamy do obejrzenia filmu, na którym można zobaczyć jak wygląda trzeci odcinek trasy N-S: https://youtu.be/1ZmANAgLb7w