Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosił przetarg na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS). To jedno z zadań realizowanych w ramach projektu „Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia”, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
– Celem wdrożenia ITS jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz usprawnienie zarządzania ruchem na terenie miasta. System ma również skrócić czas podróży komunikacją miejską dzięki wprowadzeniu priorytetów dla transportu publicznego. Realizacja tego projektu da nową jakość w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w naszym mieście. Dziś każde nowoczesne miasto, czy to w Polsce, czy w Europie, musi stawiać na komunikację publiczną, żeby rozwiązywać problemy transportowe – mówi prezydent Radosław Witkowski.
Systemem ITS zostanie objętych 39 skrzyżowań i przejść dla pieszych. W większości z nich istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie zmodernizowana, natomiast w 8 lokalizacjach powstanie nowa sygnalizacja. ITS obejmie główne korytarze transportowe biegnące wzdłuż ulic:
- Mieszka I / Chrobrego (od skrzyżowania z ul. Piastowską do skrzyżowania z ul. Struga / Pileckiego),
- Żwirki i Wigury / 25 Czerwca (od skrzyżowania z ul. 11 Listopada do skrzyżowania z ul. Waryńskiego),
- Warszawskiej / Malczewskiego (od skrzyżowania z ul. Parkową do skrzyżowania z ul. Wernera).
Dodatkowo systemem zostaną objęte skrzyżowania i przejścia dla pieszych sterowane sygnalizacją świetlną na ul. 11 Listopada (od Liceum im. S. Staszica do skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury) oraz przy dworcu PKP.
Wdrożenie ITS dodatkowo będzie się wiązało z przebudową 34 spośród ujętych w projekcie skrzyżowań. – Prace obejmą m.in. budowę nowych lub poszerzenie istniejących przejazdów rowerowych i chodników, przeniesienie przejść dla pieszych oraz korektę geometrii skrzyżowań. Powstaną także nowe lub przebudowane zatoki autobusowe. Serce całego systemu będzie stanowiło Centrum Zarządzania Ruchem, które zostanie zlokalizowane w budynku ratusza. Jednym z zadań tego centrum będzie badanie intensywności ruchu, monitorowanie zdarzeń niepożądanych, badanie płynności ruchu, czyli wszystko to, co jest potrzebne do tego, żeby zapewnić płynność dla transportu publicznego – wylicza wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.
W ramach Inteligentnego Systemu Transportowego będzie funkcjonowało kilka kluczowych podsystemów, w tym:
– system sterowania ruchem drogowym optymalizujący parametry sygnalizacji w zależności od natężenia ruchu, 
-system priorytetu dla komunikacji miejskiej zapewniający szybszy przejazd autobusów przez skrzyżowania i poprawę punktualności,
– system informacji o warunkach ruchu przekazujący dane o czasach przejazdu na wybranych odcinkach,
– system pomiaru prędkości i natężenia ruchu monitorujący prędkość pojazdów oraz liczbę i kierunki przejazdów – również na ścieżkach rowerowych, 
– system monitoringu CCTV rejestrujący obraz ze skrzyżowań,
– system kontrolujący poziom wody w tunelu na ul. Grzecznarowskiego, gdzie w razie potrzeby kierowcy zostaną ostrzeżeni za pomocą tablic informacyjnych, które wskażą możliwe objazdy.
Na oferty w przetargu MZDiK czeka do 3 grudnia 2025 roku. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w postępowaniu, będzie miał 36 miesięcy na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie systemu.
Wdrożenie ITS to kolejny element kompleksowego projektu modernizacji miejskiej infrastruktury transportowej, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Na ten cel miasto ma przyznane prawie 200 mln zł. To pieniądze przeznaczone m.in. na zakup elektrycznych autobusów czy rozbudowę infrastruktury służącej pieszym i rowerzystom.
Wykaz skrzyżowań i przejść dla pieszych, które zostaną objęte Inteligentnym Systemem Transportowym:
| Nazwa | Sygnalizacja świetlna | 
| Michalczewskiego – Cisowa | Istniejąca | 
| Michalczewskiego – Jana Pawła II | Istniejąca | 
| Jana Pawła II – Cisowa | Nowoprojektowana | 
| Jana Pawła II – Gagarina PDP | Nowoprojektowana | 
| Grzecznarowskiego – Śląska | Istniejąca | 
| Poniatowskiego – Traugutta | Istniejąca | 
| Traugutta – Waryńskiego | Istniejąca | 
| Poniatowskiego – PKS PDP | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Waryńskiego | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Zacisze | Nowoprojektowana | 
| 25 czerwca – Słowackiego | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Sienkiewicza | Istniejąca | 
| Słowackiego – Nowogrodzka | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Żeromskiego | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Kelles Krauza | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Wysoka | Istniejąca | 
| 25 czerwca – Potok Północny PDP | Nowoprojektowana | 
| 25 czerwca – Struga | Istniejąca | 
| Żwirki i Wigury – Kusocińskiego | Istniejąca | 
| Kelles Krauza – Niedziałkowskiego | Istniejąca | 
| Struga – Pileckiego | Istniejąca | 
| Chrobrego – Czysta | Istniejąca | 
| Malczewskiego – Wernera | Istniejąca | 
| Malczewskiego – Galileusza | Istniejąca | 
| Warszawska – Kusocińskiego | Nowoprojektowana | 
| Warszawska – Parkowa | Do rozbudowy | 
| Chrobrego – Sowińskiego | Istniejąca | 
| Chrobrego – Jasińskiego | Nowoprojektowana | 
| Chrobrego – 11 listopada | Istniejąca | 
| 11 listopada – LO PDP | Istniejąca | 
| 11 listopada – Żwirki i Wigury | Istniejąca | 
| Chrobrego – Mierzejewskiego | Nowoprojektowana | 
| Chrobrego – Daszyńskiego | Istniejąca | 
| Chrobrego – Rapackiego | Istniejąca | 
| Żółkiewskiego – Chrobrego – Mieszka I | Istniejąca | 
| Mieszka I – Agata Meble | Istniejąca | 
| Mieszka I – Królowej Jadwigi | Istniejąca | 
| Mieszka I – Piastowska | Nowoprojektowana | 
| Narutowicza – Kościuszki | Istniejąca | 
 
								 
								 
				


 
								 
								 
								








 
															
