PROGRAM: Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
PRIORYTET: III Regionalny system transportowy
DZIAŁANIE:3.1 Infrastruktura drogowa
JEDNOSTKA REALIZUJĄCA PROJEKT: Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji
WARTOŚĆ PROJEKTU: 4 535 943,87 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA: 3 844 587,28 zł
OKRES REALIZACJI: 2008 – 2009
OPIS PROJEKTU:
Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi powiatowej – ulicy Reja w Radomiu wraz z Placem Kazimierza – skrzyżowanie o ruchu okrężnym, w tym:
– zmiana geometrii jezdni i skrzyżowań – zawężenie jezdni wraz z poszerzeniem przestrzeni dla pieszych, jako elementy uspokojenia ruchu,
– przebudowa skrzyżowania o ruchu okrężnym,
– przebudowa nawierzchni jezdni na odcinku o długości 695 m,
– budowa 2 zatok autobusowych,
– budowa 3 zatok postojowych,
– budowa 4 dodatkowych pasów relacji skrętnych w obrębie skrzyżowań – lewoskręty,
– budowa 2 azyli na przejściach dla pieszych,
– przebudowa obustronnych chodników o łącznej długości 1889 m,
– przebudowa zjazdów indywidualnych – 13 szt.,
– przebudowa oświetlenia ulicznego – 14 słupów,
– budowa kanalizacji deszczowej wraz z odwodnieniem ulicy,
– urządzenie terenów zieleni,
– aktualizacja oznakowania pionowego i poziomego – zastosowanie zawężeń optycznych.
Technologia wykonania została wybrana dla kategorii KR5. Konstrukcja jezdni została wykonana z betonu asfaltowego gr.5-10 cm, betonu B-10 gr. 22 cm.
Zjazdy wykonano z kostki betonowej, wibroprasowanej koloru szarego gr. 8 cm, zatoki autobusowe z kostki betonowej wibroprasowanej gr. 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 3 cm, betonie gr. 22 cm, kruszywie łamanym gr. 20 cm, zatoki postojowe osobowe z kostki granitowej gr. 10-12 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 3 cm, betonie gr. 12 cm, podsypce piaskowej gr. 10 cm i granitowych obrzeży 30x20x10, chodniki z płyt betonowych wibroprasowanych gr. 4,5-5 cm.
Kostka betonowa wibroprasowana i granitowa nie wymagały wysoce specjalistycznych urządzeń podczas procesu budowy. W przeciwieństwie do asfaltu, nie powodują długotrwałej emisji szkodliwych związków do atmosfery. Po przebudowaniu ul. Reja ruch pojazdów, bez ograniczeń w strukturze rodzajowej, odbywa się 1 jezdnią dwukierunkową (zwężoną z 9 do 7m) w sposób bezkolizyjny dzięki poprawie geometrii skrzyżowań, zatok autobusowych i budowie zatok postojowych. Dzięki zwężeniu jezdni zwiększono przestrzeń dla pieszych i zieleni oraz jasno określono przestrzeń poruszających się pojazdów. W obrębie skrzyżowań Reja-Tybla i Reja-Wolność istniejącą szerokość jezdni wykorzystano dla nowych geometrii – wydzielono pasy dla relacji lewoskrętnych, na przejściach dla pieszych zastosowano azyle prefabrykowane. Ruch pieszy odbywa się obustronnym chodnikiem.
Informacje źródłowe na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 znajdują się na stronie: www.mazowia.eu.