PROGRAM: Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
PRIORYTET: III Regionalny system transportowy
DZIAŁANIE:3.1 Infrastruktura drogowa
JEDNOSTKA REALIZUJĄCA PROJEKT: Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji
WARTOŚĆ PROJEKTU: 3 827 617,47 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA: 3 233 392,78 zł
OKRES REALIZACJI: 2009
OPIS PROJEKTU:
Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi powiatowej – ulicy Wałowej w Radomiu, w tym:
– przebudowa nawierzchni jezdni na odcinku o długości 475,73 m,
– przebudowa obustronnych chodników o łącznej długości 950 m,
– budowa 1 azylu na przejściu dla pieszych,
– przebudowa 9 przejść dla pieszych na ul. Wałowej i na wlotach z ulicami podrzędnymi,
– zmiana geometrii jezdni – zwężenie jezdni, jako elementy uspokojenia ruchu
– likwidacja zatok autobusowych,
– budowa 102 miejsc postojowych,
– budowa 1 pasa dla relacji lewoskrętnej w obrębie skrzyżowania z ul. Lekarską, jako szybka ścieżka przejazdu do Radomskiego Szpitala Specjalistycznego,
– przebudowa zjazdów indywidualnych (10 szt.),
– przebudowa oświetlenia ulicznego – 37 słupów,
– budowa kanalizacji deszczowej wraz z odwodnieniem ulicy,
– urządzenie terenów zieleni
– aktualizacja oznakowania pionowego i poziomego.
Technologia wykonania została wybrana dla kategorii KR4. Konstrukcja jezdni zostanie wykonana z betonu asfaltowego gr.5-14 cm, betonu B-10 gr. 22 cm. Zjazdy wykonane będą z kostki betonowej, wibroprasowanej koloru szarego gr. 8 cm, miejsca postojowe z kostki granitowej gr. 10-12 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 3 cm, betonie gr. 12 cm, podsypce piaskowej gr. 10 cm i granitowych obrzeży 30x20x10, chodniki z płyt betonowych wibroprasowanych gr. 4,5-5 cm.Kostka betonowa wibroprasowana i granitowa nie wymagać będą wysoce specjalistycznych urządzeń podczas procesu budowy. W przeciwieństwie do asfaltu, nie powodują długotrwałej emisji szkodliwych związków do atmosfery. Po przebudowaniu ul. Wałowej ruch pojazdów, bez ograniczeń w strukturze rodzajowej, odbywać się będzie 1 jezdnią dwukierunkową (zwężoną do szer. 6,5m) w sposób bezkolizyjny dzięki poprawie geometrii jezdni i wlotów w ulice podrzędne, likwidacji zatok autobusowych i uporządkowaniu parkowania poprzez organizację miejsc postojowych, przebudowę oświetlenia ulicznego. Średni Dobowy Ruch po zakończeniu inwestycji planuje się na poziomie 18 000 pojazdów/dobę. W konsekwencji zaprojektowania połączenia ul. Wałowej z ul. Limanowskiego tylko na prawoskręty przestaje ona być marszrutą komunikacji zbiorowej, co powoduje zmianę przeznaczenia obecnie istniejącej zatoki – zostanie ona zastosowana dla samochodów osobowych parkujących prostopadle po stronie wschodniej i równolegle po stronie północnej. Ul. Wałowa przekształcona zostanie w ulicę o charakterze uspokojonym. Ruch pieszy odbywać się będzie obustronnym chodnikiem szerokości 2,83m.
Informacje źródłowe na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 znajdują się na stronie: www.mazowia.eu.