Likwidacja i wykreślenie wpisu z ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Radomia uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej
Wykreślenie klubu sportowego z ewidencji jest możliwe dopiero po zakończeniu procesu jego likwidacji.
Dokonuje się jej na zasadach dotyczących stowarzyszeń (art. 36-39 ustawy Prawo o stowarzyszeniach w związku z art. 4 ustawy o sporcie).
Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu klubu z ewidencji, po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
W trakcie procesu likwidacji klub nie może prowadzić działalności określonej w statucie. Z dniem zarządzenia likwidacji ustaje również umocowanie członków zarządu do reprezentowania klubu, a w jego imieniu działać może jedynie jego likwidator.
Przebieg postępowania:
1. Jeżeli członkowie klubu sportowego chcą, aby zakończył on swoją działalność i byt prawny, powinni na zebraniu członków:
• podjąć zgodną z zapisami statutu uchwałę o rozwiązaniu klubu
W uchwale należy określić datę rozwiązania klubu, która zarazem wyznaczy początek jego likwidacji; wskazać cel, na który przeznaczony zostanie majątek likwidowanego podmiotu (o ile taki majątek istnieje); a także powołać likwidatora (najczęściej likwidatorami stają się członkowie zarządu).
2. Następnie likwidator:
• podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. poprzez ogłoszenie w prasie, na stronie internetowej, w siedzibie klubu),
• pisemnie zawiadamia starostę (w terminie 14 dni od podjęcia uchwały) o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu oraz dołącza protokół z walnego zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu klubu i listą obecności.
3. W dalszej kolejności likwidator dokonuje niezbędnych czynności urzędowych związanych z zakończeniem działalności oraz składa do starosty wniosek o wykreślenie klubu sportowego z ewidencji, sprawozdanie finansowe na koniec likwidacji oraz dowód opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji (nie dotyczy uczniowskich klubów sportowych zwolnionych z opłaty skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 1g ustawy z dn. 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)
Dopiero z chwilą wykreślenia z ewidencji klub traci osobowość prawną.
Z decyzją o wykreśleniu z ewidencji należy zgłosić się do Urzędu Skarbowego i GUS.
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania. Nieusunięcie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.