Zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości obowiązani są ponosić na rzecz gminy na terenie której są położone ich nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W tym celu zgodnie z art. 6m składają do Prezydenta Miasta Radomia deklarację, w której określają opłatę zgodnie z przyjętą przez Radę Miejską w Radomiu metodą i stawkami opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z w/w ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez właściciela nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Jeżeli obowiązek złożenia deklaracji dotyczy kilku podmiotów spośród w/w obowiązany do jego wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. Jeżeli kilka podmiotów faktycznie włada nieruchomością każdy z nich składa deklarację lub mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej wskazać zobowiązanego do złożenia deklaracji. W takim przypadku umowę należy dołączyć do deklaracji.
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na wspólnocie mieszkaniowej albo spółdzielni mieszkaniowej.
Deklarację należy złożyć w terminie:
· 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca
· do 10-tego dnia kolejnego miesiąca od zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.