Wzmagający się kryzys klimatyczny wywołuje coraz większe zaniepokojenie na całym globie. W odpowiedzi na te niepokojące tendencje, młodzież z Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu zaangażowała się w kolejny etap innowacyjnego projektu „Logika ekologii” prowadzony przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży, we współpracy z norweskim partnerem Newschool z Oslo. Druga edycja tego przedsięwzięcia, skierowanego do uczniów szkół ponadpodstawowych w województwie mazowieckim i lubelskim, stanowi ważny krok w edukacji oraz zaangażowaniu młodych ludzi w wyzwania związane z ochroną środowiska.
Zadaniem projektu „Logika ekologii” jest nie tylko zwiększenie świadomości dotyczącej problemów ekologicznych, lecz także rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia wśród młodzieży. Poprzez serię lekcji, spotkanie z przedstawicielami samorządu oraz tworzenie konkretnych projektów adaptacyjnych, inicjatywa ta stawia sobie za cel wyrównanie ścieżek myślowych młodych ludzi do zrozumienia i aktywnego angażowania się w kwestie ekologiczne.
W trwającym semestrze młodzież zdecydowała się zająć kwestią jakości powietrza i realizuje projekt informacyjny dla mieszkańców Radomia. Ze względu na rozległy teren miasta oraz jego topografię powodującą większe skupienie pyłów zawieszonych w niektórych rejonach, uczniowie postanowili zwiększyć liczbę punktów pomiaru. W ramach projektu zainstalowano i uruchomiono dodatkowe czujniki zanieczyszczenia powietrza i temperatury w czterech lokalizacjach (ul. Limanowskiego, ul. Moniuszki, skrzyżowanie ul. Kieleckiej i Szydłowieckiej oraz Michałów). Mieszkańcy mogą odczytywać dane z czujników na bieżąco na stronie internetowej stworzonej dla nich przez uczniów pod adresem https://zst.aqi.eco/pl.
Celem „Logiki ekologii” jest rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia wśród młodzieży na temat rozwiązań ekologicznych i ochrony środowiska. Zajęcia prowadzone z uczniami dotykają globalnych i lokalnych zagadnień związanych ze zmianami klimatu oraz wpływem codziennych decyzji na środowisko, nie tylko lokalnie, lecz także globalnie.
Spotkania z przedstawicielami samorządu mają za zadanie zaznajomienie uczniów z lokalną polityką środowiskową, strategią adaptacji i mitygacji zmian klimatu oraz identyfikacją problemów środowiskowych w regionie.
Całość działań ma przygotować młodych ludzi do podjęcia inicjatywy w celu rozwiązania lokalnych problemów środowiskowych. Wiedza zdobyta podczas zajęć ułatwia przygotowanie realnego projektu do wdrożenia w lokalnych warunkach.
Projekt „Logika ekologii” finansowana jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
„Logika ekologii” to nie tylko program edukacyjny, lecz również manifest zaangażowania młodych ludzi w kształtowanie lepszej przyszłości dla planety. Krok po kroku, poprzez zdobytą wiedzę i inspirację, młodzi ludzie stają się ambasadorami zmian, wprowadzającymi nowe pomysły i rozwiązania, które mogą mieć realny wpływ na ochronę naszego środowiska.
Projekt nie kończy się na salach lekcyjnych czy debatach samorządowych. To inicjatywa, która przekształca się w działanie społeczne, zrzeszające mieszkańców, decydentów i organizacje wokół wspólnego celu – dbania o naszą planetę. Poprzez propagowanie świadomych wyborów i rozwiązań ekologicznych, ma szansę na istotny wpływ na lokalne społeczności i otoczenie. To właśnie młodzi ludzie, wyposażeni w wiedzę, determinację i zrozumienie, stanowią nadzieję na lepsze jutro dla naszego środowiska.
Więcej informacji na: https://pcyf.org.pl/programy/realizowane/logika-ekologii/aktualnosci-2
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży
tekst i grafika: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży