Ogólne informacje o programie
W dniu 27 sierpnia 2018 r. została przyjęta Uchwała Nr 723/2018 Rady Miejskiej w Radomiu sprawie wprowadzenia na terenie Gminy Miasta Radomia Programu „Karta Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością. Program adresowany jest do rodzin osoby z niepełnosprawnością zamieszkujących pod wspólnym adresem na terenie Gminy Miasta Radomia, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe niezależnie od sytuacji materialnej, w tym również rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka i placówki opiekuńczo – wychowawcze typu rodzinnego jeżeli umieszczona w nich jest osoba z niepełnosprawnością.
Podstawowymi celami programu są:
- wzmocnienie aktywności społecznej i poprawy jakości życia radomskich rodzin z osobą z niepełnosprawnością,
- ułatwienie dostępu do edukacji, sportu, dóbr kultury i usług na terenie miasta Radomia,
- poszerzenia możliwości spędzania wolnego czasu rodzin osoby z niepełnosprawnością,
- potwierdzenia uprawnień do korzystania z ulg, zniżek i preferencji oferowanych przez uczestniczące w Programie podmioty
W/w Program, jako element polityki społecznej realizowany przez Gminę Miasta Radomia, to nowe rozwiązanie skierowane do Rodzin osoby z niepełnosprawnością, który pomoże poprawić warunki życia tym Rodzinom a poprzez wdrożenie systemu ulg, zniżek i preferencji przyczyni się do podniesienia aktywności społecznej.
Wprowadzenie Programu „Karta Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością” podyktowana jest wynikami przeprowadzonych konsultacji społecznych, a także oczekiwaniami osób zrzeszonych oraz działających w środowisku lokalnym w obszarze osób z niepełnosprawnością.
Komu przysługuje „Karta Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością”
Każdej rodzinie zamieszkałej pod wspólnym adresem na terenie Gminy Miasta Radomia, prowadzącej wspólne gospodarstwo domowe osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, zamieszkujące z osobą z niepełnosprawnością pod wspólnym adresem na terenie Gminy Miasta Radomia, prowadzące wspólne gospodarstwo domowe, niezależnie od sytuacji materialnej oraz rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo wychowawcze typu rodzinnego, jeżeli umieszczona w nich jest osoba z niepełnosprawnością;
Jak otrzymać „Kartę Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością”
Wniosek o wydanie lub przedłużenie ważności Karty może złożyć:
1) pełnoletnia osoba z niepełnosprawnością lub jej przedstawiciel ustawowy lub jej
kurator;
2) rodzic osoby z niepełnosprawnością;
3) opiekun prawny osoby z niepełnosprawnością;
4) osoba prowadząca rodzinny dom wobec swoich podopiecznych oraz naturalnych
dzieci;
5) rodzina zastępcza wobec swoich podopiecznych oraz naturalnych dzieci;
6) dyrektor placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego wobec swoich podopiecznych oraz naturalnych dzieci.
Wypełniony i podpisany wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w Wydziale Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu, pok. 180 (wejście od ul. Niedziałkowskiego) w godzinach 7.30-15.30
Druk wniosku dostępny jest w Wydziale Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu, pok. 180 (wejście od ul. Niedziałkowskiego) oraz poniżej.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. 48 36 20 290, 48 36 20 942, lub adresem e-mail: zdrowie@umradom.pl
Niezbędne dokumenty
Do wniosku o wydanie Karty należy dołączyć następujące załączniki:
1. Dowód osobisty pełnoletnich członków rodziny osoby z niepełnosprawnością do wglądu,
2. W przypadku osoby z niepełnosprawnością do ukończenia 16-go roku życia kserokopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności, w przypadku osoby z niepełnosprawnością w wieku od ukończenia 16-go roku życia kserokopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem na konieczność stałej lub długoterminowej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji albo ze wskazaniem na konieczność stałego współudziału „na co dzień” opiekuna tej osoby w procesie jej leczenia, rehabilitacji i edukacji,
3. W przypadku rodzin zastępczych zaświadczenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej potwierdzające umieszczenie osoby z niepełnosprawnością oraz rodzeństwa w rodzinie zastępczej oraz datę ich umieszczenia w rodzinie zastępczej,
4. W przypadku rodzinnego domu dziecka/placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego zaświadczenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej potwierdzające umieszczenie osoby z niepełnosprawnością oraz rodzeństwa w rodzinnym domu dziecka/placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz datę ich umieszczenia w rodzinnym domu dziecka/placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
5. W przypadku osoby z niepełnosprawnością oraz rodzeństwa, które osiągnęły pełnoletność, a nadal przebywają w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka, za zgodą odpowiednio rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka – zaświadczenie o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka, wydane przez Miejskiego Ośrodek Pomocy Społecznej,
6. postanowienia Sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego lub przedstawiciela ustawowego lub kuratora.
Odbiór „Karty Rodzina Osoby z Niepełnosprawnością „
Prezydent Miasta Radomia wydaje Karty w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku po weryfikacji uprawnień do jej uzyskania.
1. Wniosek o przedłużenie terminu ważności Karty można złożyć nie wcześniej niż dwa miesiące przed końcem okresu ważności Karty. Obowiązuje wzór wniosku stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu.
2. W przypadku wystąpienia w dniu składania wniosku braków formalnych należy je uzupełnić w terminie odbioru Karty. W przypadku nie uzupełnienia braków Karta nie zostanie wydana. Karta jest własnością Gminy Miasta Radomia
3. Po odbiór „Karty Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością” należy zgłosić się do Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu, pok. 180 (wejście od ul. Niedziałkowskiego) w godzinach 7.30-15.30.
6. Zmiana danych osobowych użytkownika Karty wymaga wydania nowej Karty.
7.Karty będą wydawane bezpłatnie dla każdego członka rodziny osoby z niepełnosprawnością w formie Karty zawierającej numer Karty, imię i nazwisko osoby uprawnionej, termin ważności Karty oraz hologram.
8. Z ulg, zniżek i preferencji objętych Programem może skorzystać cała rodzina, jak również poszczególni członkowie oddzielnie.
9. Odbiór Kart następuje przez Wnioskodawcę lub osobę pełnoletnią widniejącą na wniosku w Wydziale Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu.
O terminie odbioru Wnioskodawca zostanie poinformowany e-mailem lub telefonicznie. W przypadku braku adresu e-mail lub telefonu informacja zostanie przesłana na adres zamieszkania.
10. Katalog ulg, zwolnień i preferencji będzie na bieżąco aktualizowany i poszerzany o nowe instytucje publiczne, podmioty komercyjne i organizacje pozarządowe będące partnerami Programu „Karta Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością”